Teknikpanelens lista...

Jag skrev detta: 2009-12-17 Klockan: 08:29:39

På TV4 finns det en teknikpanel som då och då presenterar olika tekniska prylar som är bra eller dåliga. Idag listade de årtiondets teknikprylar:

10: Platt-tv

Stor tekniknyhet men har inte ändrat livet så mycket.

 Platt-tv, jo visst har jag det även i min lilla lägenhet. Men detta beror enbart på Max eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en tv till det priset. Men jag måste säga att jag inte skulle kunna tänka mig att använda min gamla burk för att se på tv längre. Första veckorna var det nästan skrämmande hur bra bild det var på tvn. Jag tyckte mest att det såg overkligt ut. Men när jag ser på en vanlig tv idag så förstår jag inte hur man kan nöja sig med den halvtaskiga bild som erbjuds. Tänk vad snabbt man skapar sig ett beroende som det egentligen inte finns några grunder för.

9: Mp3-spelare
Samma som ovan. Vi hade walkman och bärbar cd innan men mp3-spelaren spred den bärbara musiken ännu mer.

 Jag köpte min första Mp3-spelare när jag gick i nian och den var mycket uppskattad i klassen då jag hade 512-minne. Denna Mp3 använde jag varje dag och när jag spelade fotboll med min väska och råkade sparka sönder displayen så fortsatte jag att flitigt använda den. Till min förtvivlan tappade jag den i skolans stengolv i tvåan på gymnasiet och bestämde mig för att köpa en Walkman-mobil istället. Men eftersom batteriet slits ut så snabbt på mobilen när man använder den till musik så tycker jag inte att det är någon höjdare. När jag inte har laddat ner musik på två år så kan jag inte påstå att jag har speciellt mycket musik som jag kan lägga in på min Mp3, om jag nu hade haft någon. Just nu nöjer jag  mig med radion på mobilen.  

8: Mini-pc
Innebar att alla alltid kunde ha med sig en lätt bärbar dator då dessa innan kostade massor.

 Jag har inte riktigt förstått varför jag skulle behöva ha en mini-pc eftersom jag alltid måste ha en arbetsplats om jag ska vara inne på datorn. Att balansera datorn på knäna i bussen och försöka skriva in något tycker jag inte är någon bra idé. Nej, bra med bärbar dator men man ska kunna skriva i ett word-dokument där skärmen är så pass stor att man kan se hela sidan på en gång.

7: Facebook/sociala medier
Kommunikation 2.0, numera för de flesta sitt liv både irl och på webben för att kunna upprätthålla sitt kontaktnät.

 Jag var länge en motståndare när det gällde facebook. Men under hösten har jag blivit ett stort fan. Jag menar facebook har ju allt! Chatt, kommentarer på logginlägg, mail, spel, grupper, diskussioner etc. Jag blev snabbt fast i Farmville, men jag har lyckats att ta mig loss ifrån detta hemska fängslande spel. Men jag tycker att facebook är underbart eftersom man alltid kan ha koll på vad som händer i andras liv, för den som är nyfiken.

6: Digitalkameran
Fotograferandet ändrades drastiskt när man helt plötsligt kunde ta hur många biler man ville utan att det kostade massor.

 Åh, jag sålde min digitalkamera i början av hösten och jag har faktiskt saknat den massor. Men nu under mellandagarna så SKA jag köpa en ny. Jag är supersugen på ST550 som har två displayer och sådär. Men priset är fortfarande 3500 kr vilket jag tycker är aldeles för mycket. Jag får se, men vem klarar sig utan en kamera? Det är så kul att kunna ta foton och lägga upp på bloggen eller visa andra. Jag vill ha!

5: Mobilkameran
Ändrade fotograferandet ännu mer när alla alltid började ha med sig en kamera/videokamera.

 Jo visst. Min förra mobil hade bra kamera. Men tänkte jag på att jag hade en kamera i mobilen när jag väl skulle ta kort? Nej. Och så bra är de faktiskt inte, och även om kameran är bra, så ser man inte tillräckligt bra på skärmen så det är inte bra ändå. Nej, digitalkameror är att föredra.

4: Bloggar
Nu kan vem som helst bli en maktfaktor och inte bara de stora medierna. Kommer troligtvis under 10-talet ändra den internationella mediavärlden eller så kommer problem att visa sig och bloggarna blir ett fåtal.

 Ja, jag kanske inte behöver säga så mycket. Men bloggar är ju superroligt!

3: Iphone-android
Iphone ändrade hur en telefon användes med program och lätt surfande.

 Jo, visst, Iphone är jättebra. Men jag skulle inte orka bära med mig en såndär jättegrej. Och dessutom är den så dyr att jag skulle vara rädd för att tappa eller förstöra den hela tiden. Men det är smidigt att ha med sig internet hela tiden. Men jag tycker mest om spelen i mobilen. Men en sak som är jättesmart tycker jag är att man i en sms-konversation ser alla tidigare sms till personen man smsar till. Superbra, så att man slipper leta efter skickade och mottagna hela tiden för att se vad det var man pratade om.

2: You tube
On demand, digitaltv, hd - tv-tablån är på väg bort och snart kommer vi alla välja vad vi vill se och när vi vill se det. sen har enormt mycket annat hänt på tv-sidan med hd och släckningen av det analoga nätet.

 Ja, man kan inte göra annat än att älska. Men shit vad mycket skit det ligger uppe på nätet nu som egentligen inte borde finnas där. Men i skolan är det underbart att använda. Man slipper stressa för att se ett program, man kan se en film över nätet och slippa springa ner till butiken och låna den. Riktigt bra!

1: 3G
Surfande i mobilen blev en verklighet i och med att bandbredden utökades rejält, senare har vi också kunnat koppla detta till datorer och det mobila kontoret fick en ny innebörd. Framtiden är mobil och trådlös och 3G var startskottet.

 Jo, det trådlösa nätet är jättebra. Men kunde de inte ha gjort den där dosan mindre?! Så störande. Hoppas det kommer nya lösningar snart för den där stora dosan som hänger jämte datorn är ingen höjdare alltså. Men trådlöst nät är något jag kommer att skaffa mig när jag känner att jag har ett behov att ta med datorn hemifrån.


Kommentarer :)

Kommentera gärna ;)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Det viktigaste av allt, Kommentar:


Trackback
RSS 2.0