Bröllopsfotografen...

Jag skrev detta: 2009-10-19 Klockan: 09:20:35

I lördags var jag och Max och såg Bröllopsfotografen för att fira att vi har varit tillsammans i tre år.
Och vad jag har längtat!

Den bästa sommaren var den första filmen som Ulf Malmros regisserade. Den var klockren men jag tror att Max är med entusiastisk när det gäller den än vad jag är. Kjell Bergkvist är lika klockren som alltid i den och barnens ärliga och inte alltid så passande uttryck gör den här filmen till en guldklimp. Just problematiken att vara sommarbarn och inte känna sig älskad är ett gripande tema. Den är förövrigt utsläppt i en ny upplaga nyligen :)

Smala Sussie är Ulf Malmros andra film och handlar om Sussie, Erik, Pölsa, Micke 13, polisen Davidsson, tanten som luktar krabba och många andras liv hemma i Värmland. Det är en klockren försvenskad "actionfilm" som liknar en komedi. Erik som är Sussies storebror lämnade Värmland för att göra författarkarriär i Stockholm och när han sedan kommer tillbaka så får han fullt upp med att lösa problemet om var Smala Sussie egentligen har tagit vägen. Det är ganska mycket baklängesfilm som kräver att man ser den i alla fall två gånger för att förstå det egentliga händelseförloppet. En superrolig film som samtidigt berör.

Tjenare kungen är den tredje filmen som Ulf har gjort. Jag har sett den, men jag kan inte riktigt komma ihåg vad den handlar om. Men jag har för mig att jag tyckte om den mycket. Jag ska försöka hyra den så jag kan ge den en andra chans. :)

Bäst i Sverige är också en film som Ulf Malmros har gjort men som inte har uppmärksammats speciellt mycket. Jag har inte sett den, men har ett väligt svagt minne av att jag kanske har sett framsidan av filmen någon gång..

Bröllopsfotografen är då den femte filmen som Ulf Malmros har gjort. Jag måste säga att han förvånade mig för att jag trodde att den skulle vara mer som Smala Sussie, men den liknade mer en vanlig film. Men han har fortfarande kvar de klockrena karaktärerna som jag bara älskar. Det som gör det hela förvirrat är att även om skådespelarna från smala sussie och den bästa sommaren är med, så spelar de inte samma roller. Vilket gör att i alla fall jag blir förvirrad. Men det är superkul att Ulf får in båda filmerna i en ny utan att det blir tråkigt. Att göra karriär i Stockholm, att inte känna sig lyckad, överklassens problematik och hur man tacklar sitt liv hemma i Värmland är teman som tas upp. Jag måste säga att den här filmen är den som berör mig mest och även om den är rolig och underhållande så är den väldigt gripande och får mig verkligen att tänka till. Nu längtar jag bara tills den kommer ut på film så att jag kan se den om och om igen.

           


Kommentarer :)

Kommentera gärna ;)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Det viktigaste av allt, Kommentar:


Trackback
RSS 2.0