Earth Hour

Jag skrev detta: 2009-03-28 Klockan: 15:48:52
Idag är det som nog alla vet dags för den årliga timmen för jorden. Detta har Världsnaturfonden WWF dragit igång för att manifestera mot klimatproblemen i världen inför FNs klimatmöte. Så därför ska alla, eller åtminstånde 85 länder som har anmält sig, släcka ner lampor och andra elprylar i en timma. För oss i Sverige så kommer denna timma vara mellan halv nio och halv tio vilket kanske är lite dumt eftersom det är då alla kollar på tv och sådär. Men jag tycker att svenska folket borde skärpa sig. En timma på hela kvällen är väl inte så farligt? Många tv-program är framflyttade och vem som åker ut ifrån Robinson får man väl reda på ändå?




Radiostationer, SF, Eifeltornet, hur mycket som helst släcks ner och stängs av denna timma, offra det du med för att visa att du bryr dig om världen! Till min stora glädje är fotbollsmatchen framflyttad till kvart i tio så vi kommer också kunna släcka ner där hemma och kanske lyckas vi övertala mamma och pappa om att spela ett sällskapsspel med oss för en gångs skull? Utnyttja tillfället vi får ikväll till att göra något tillsammans! :)

Mer information finns här: http://www.earthhour.org/home/


28 mars

Jag skrev detta: 2009-03-28 Klockan: 15:38:24

Igår var det stressigt. Jag gick upp halv sju, var i skolan till tolv. Sedan åkte jag hem och diskade berget av disk som har en tendens att samla sig på min diskbänk och så damsög jag i lägenheten och det var mycket välbehövligt. Sedan åkte jag till Rosenlundsbadet och simmade med Emma. Eller ja, vi simmade egentligen bara en halvtimma och så badade vi bubbelpool och bastade resten av tiden men det var väldigt skönt. Max och pappa kom vid halv sex och då gjorde jag våfflor så vi kunde fika lite. Sen gjorde jag väl inte så mycket resten av kvällen. Vid sju så lagade jag mat men när vi väl skulle äta så var jag så trött så jag började gråta. Gick och la mig utan att ha ätit kvällsmat efter att Max hade sagt: Åhhh! Du är ju alltid trött. Lär dig att sova. Det är inte synd om dig ett skit! Så klockan åtta la jag mig ledsen och sov faktiskt hela natten till klockan halv sju i morse då jag gick upp och gjorde frukost.

När vi hade ätit och Max hade sakt förlåt för att han hade varit dum så körde jag honom till högskoleprovet och åkte sen hem igen. Satte mig och började med hemtentan som går segt som vanligt. Skrev en sida och sen åt jag lite mellanmål innan jag gick ner till medelpasset på Friskis. Lika svettigt som vanligt eftersom det är så dålig luftkonditionering så när man är många i salen känns det som att det är 40 grader där inne. Sedan gick jag snabbt hem och slängde mig i duschen för att bli klar så jag kunde hämta Max tio i två så vi kunde äta lunch.

Plugg kräver glasögon...


Åkte till Jensens Böfhouse eller vad det nu heter och såg att vi kunde utnyttja en rabatt så vi behövde bara betala för en av oss. Men jäklar vad stressigt det var för det dröjde typ en halvtimma innan maten kom in och så skulle vi hinna äta innan Max skulle vara tillbaka klockan två. Men vi hann med nöd och näppe så jag hoppas att det går bra för Max nu när han sitter och skriver. Men det ska nog inte vara några problem. Men jag hade varit så nervös! Jag tror att jag inte har varit så stressad i hela mitt liv som den dagen då jag skrev högskoleprovet. Jag har väl mina funderingar på att göra det igen sen när jag har gått ur högskolan vilket är om fyra år. Men jag får väl se. Det hade varit kul att kolla om man har blivit bättre eller sämre sen man gick på gymnasiet.

Självdiciplinen är inte på topp just nu så jag har slösat en timma på att titta på reprisen på du är vad du äter eftersom jag missade den i veckan. Har datorn på och dokumentet med hemtentan uppe för på något sätt så får det mig ändå att känna mig som att jag gör någonting även om jag vet att det inte är fallet. Men jag funderar ju hela tiden på vad jag ska skriva och så. Men jag tror inte att det blir så mycket mer gjort idag. Ska hämta Max om en trekvart och så ska vi bara packa och tanka innan vi beger oss till Ryda. Ska bli skönt att komma hem lite och få god mat och titta på fotboll hos grannen ikväll. Om jag orkar att vara vaken det vill säga.

Fan! Jag fattar inte vad det är med mig men jag är så sjukt trött hela tiden och jag försöker att sova jättemycket men det verkar inte hjälpa. Och det hjälper verkligen inte att Max blir arg på mig varje gång jag blir trött, för jag kan ju egenligen inte hjälpa det, eller? Måste fråga mamma om vad jag ska göra. Hon brukar kunna sånt där. Imorgon blir det väl en hundpromenad med syrran i skogen om det inte är för dåligt väder. Ska bli kul att komma hem och träffa alla djuren och så. Jag får se när jag åker tillbaka igen. Antagligen på måndag förmiddag nån gång.


26 mars

Jag skrev detta: 2009-03-26 Klockan: 19:57:29
Idag gick jag upp som vanligt kvart över sju, gjorde frukost och tittade på nyheterna. Surfade på internet lite och har fastnat lite vid onlinespel så jag har nördat mig lite. Sen skulle Max till arbetsförmedlingen så då passade jag på att skriva ut, kopiera och låna Skattkammarön på skolan och till min förvåning träffade jag Jonna. Jag tror inte att vi har setts PÅ skolan sen vi slutade i julas. När vi kom hem var det lunchdags och sen läste jag Män som hatar kvinnor och jag är helt fast i boken nu. Har nog bara 100 sidor kvar.

Vid kvart över två begav jag mig till bussen och träningspasset inne i Jönköping men påväg till Friskis så fick jag ett sms av Emma som inte mådde så bra, och varken Britta eller Carro dök upp så jag tränade själv och svettades som vanligt. Man känner sig så himla nyttig när man blir helt svettig i nacken, härligt! När jag kom hem så gjorde jag fullkornsvåfflor med annanas och vit choklad. Jag kommer väl föräta mig på våfflor denna veckan men hur ofta äter man det? Så då kan jag göra det. Imorgon tror jag att jag ska göra fullkornvåfflor med lin- och solrosfrön med keso och blåbär tror jag. :)

Max åkte ju till Södertälje med pappa innan och han kommer ju hem imorgon eftermiddag så vi ses ju snart igen. Men vi kommer köra våra egna race resten av veckan om man säger så. För Max gör ju provet på lördag och sen kommer han åka till Gislaved så jag har lugn och ro och kan göra hemtentan och läsa böcker ifred. Och sen ska jag ju läsa Skattkammarön och lite annat till på tisdag och kursstarten. Åh, egentligen är det väl inte så mycket att göra. Men det känns som att jag måste börja avverka sakerna nu. Och sen behöver vi verkligen städa i lägenheten och blablabla... Nu ska jag i alla fall gå och duscha och läsa lite i boken, kanske se på Lyxfällan. Imorgon är det kursavslutning och sen ska jag simma, härligt :)


Kenny Begins

Jag skrev detta: 2009-03-26 Klockan: 10:00:41
Igår var jag och Max på den mycket efterlängtade Kenny Starfighterfilmen. Finns mycket att säga om den. Först och främst tycker jag att man borde se serien som har gått på tv ett antal gånger så att man förstår hur Kenny-filmen kommer att vara uppbyggd. Det var verkligen en Kenny Starfighterfilm, efter 10 år finns fortfarande allting som gör Kenny till just Kenny kvar och det är underbart! Om man tycker om Nisse Hult bör man se filmen för nästan alla skådespelare är med, med tanke på att det är samma person som har skapat båda serierna.

Sissela Kyle, JOHAN REHBORG, Björn Gustavsson, Johan Glans och en massa andra.. Sveriges elit helt enkelt. Man har behållt de helt idiotiska dialogerna och Kennys idiotiska svar, vilket var väldigt roligt. Fortfarande tattiga dataeffekter men det är ganska kul ändå. Till min förvåning och förtjusning så var också Cecilia Frode med! Och hon är så himla rolig, speciellt hennes monologer som hon gör som clown, men det är ju en helt annan historia.. Jaja.

Dialogerna som skulle vara lite kärleksfulla mellan de två ungdomarna i filmen är lika löjliga som svenska dialoger brukar vara och jag störde mig enormt mycket på tjejens skrik för att de var helt omänskliga. Jaja, sen var det häftiga effekter när det gäller tre övernaturliga människor som är på "de ondas sida" vilket jag blev förvånad över.

På det hela taget så är jag riktigt nöjd med filmen och den får 4 av 5 fingrar av mig. Helt klart en film jag kommer köpa och titta på när jag är bakis på en söndag tills jag kan alla repliker utantill och den blir rolig bara för det. :)
SE DEN!





25 mars

Jag skrev detta: 2009-03-25 Klockan: 18:23:28
Idag har det varit en ganska slapp dag. Eller vi gick upp och åt frukost. Jag gav mig på Män som hatar kvinnor och läste 75 sidor och den börjar bli riktigt bra nu. Vi åt de våfflorna som var kvar från igår med spenat i och med en skinkröra. Vid elva var vi nere på gymmet och tränade nästan en timma. Vi duschade och gjorde iordning oss. För en gångs skull så åkte vi in till Jönköping och handlade på ICA Maxi eftersom pengarna har kommit idag och det var dags att fylla på i skafferiet och så där. När vi kom hem så var vi fruktansvärt hungriga och gjorde en tacopaj som blev helt okej.

Sen läste jag ytterligare 75 sidor och har läst mer än halva boken nu och jag känner mig lite stressad för att jag vill läsa de andra två böckerna också så snabbt som möjligt. Men jag har fortfarande inte läst klart de andra böckerna som jag håller på med. Och jag har hur många som helst på min lilla lista i huvudet som jag vill läsa. Men jag får ju läsa en massa i sommar i alla fall, eller jag hoppas det i alla fall.

Nu gör vi en fläskfilé i ugnen med bacon, ädelost och soltorkade tomater som vi ska käka snart. För sen är det dags att göra iordning vårt "godis" till bion som är en nötblandning och sen bär det av till Jönköping. Åh, det ska bli jättekul att se filmen som jag verkligen har höga förväntingar om. Och sen är det ju så att när man har bokat in att man ska hitta på någonting så byggs en förväntan upp. Det är mycket roligare att planera in sånna saker, än att bara åka och göra dem tycker jag. Fast det är ju bra att vara spontan också.

Nu vill jag verkligen att snön ska försvinna så att jag kan börja cykla till skolan och gå morgonpromenader. Så himla härligt att det var molnfritt idag i alla fall. Man blir på så bra humör. Och så behövde jag ju inte gå på något litteraturseminarium och det lättar ju upp lite :) Men samtidigt hänger hemtentan över mig. Men det ska väl inte bli så jobbigt. Jag tar det i helgen. Haha. Bäst för mig det, eftersom den ska in på måndag.

Ska boka in ett pass imorgon så att jag kan träna med Britta och Emma. Sen blev jag så sugen på att simma på Rosenlundsbadet men eftersom Max åker med pappa till Södertälje imorgon så bad jag Emma att följa med på fredag. Så det ska bli skönt att kanske simma en timma och sen sitta i bubbelpool och bastu :) Kostar ju bara 40 kronor som jag upptäckte och det är ju trevligt.

Förresten ska jag påminna om Earth Hour på lördag mellan 20.30-21.30. Såg till min förvåning att Arla har gjort om mjölkpaketen till svarta för att uppmärksamma det också. Även om man tänker att det gör väl ingenting om inte jag släcker så gör det! Läs en bok, tänd några ljus istället. Herregud, det är ju bara en timma i livet det handlar om! Så stäng av strömmen en timma på lördag :)


Självporträtt...?

Jag skrev detta: 2009-03-24 Klockan: 14:09:05

Våfflor :)

Jag skrev detta: 2009-03-24 Klockan: 14:04:26
Imorgon den 25 mars är det våffeldagen och det bör ju firas. Själv tycker jag att man äter våfflor och pannkakor aldeles för sällan så nu bör man ju passa på. Vi tjuvstartade ju lite redan i helgen hos Mia och Lasse. Det blev vanliga våfflor, en sån där våffelmix som man köper i affären, med sylt och grädde. Men jag var faktiskt ute och surfade lite nu och det går att variera våfflorna mycket mer!








Först vill jag tipsa om hemsidan http://www.vafflor.se/ som har väldigt många recept på glutenfria, laktosfria, vegetariska, matiga och söta våfflor.  

Sedan vill jag tipsa om att göra GI-våfflor som jag har tänkt att göra imorgon, om jag har sån tur så att min kära granne har ett våffeljärn som hon vill låna ut till mig :) Förresten tycker jag att man borde göra våffelsmeten själv. För om man har bråttom så är det ändå ingen idé att stå och grädda våfflor för det tar så himla lång tid. Och om man gör smeten själv så blir det lite billigare och man kan göra om receptet lite själv. Här är i alla fall receptet:


Våfflor (6 st så om man är två rekommenderar jag faktiskt att man gör
             dubbla satsen om man ändå ska göra sig besväret)

Smet:

3 dl fullkornsmjöl

1 tsk bakpulver

4 dl mjölk

50 g margarin eller smör

½ dl vispgrädde


Tillbehör:
vispad grädde
upptinade bär

Smält smöret och låt det svalna. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och blanda i resten av ingredienserna. Grädda våfflorna och servera med grädde och sylt.


24 mars

Jag skrev detta: 2009-03-24 Klockan: 13:42:21
Nu är det väl dags att skriva ett litet inlägg igen. I fredags var jag på ett pass klockan sju på morgonen för att jag skulle hinna träna innan vi skulle åka till Trosa. Jag gick upp tidigt och åt frukost och körde passet som bara är 45 minuter på morgonen istället för 55 men shit vad jobbigt det var. Man är ju inte pigg för fem öre och så ska man hålla på och hoppa runt när man knappt har tagit upp någon energi i kroppen efter frukosten. Men å andra sidan var det väldigt skönt att komma igång så tidigt på morgonen och vi var typ bara sju personer på passet, till skillnad från när man på ett vanligt pass vid 4-5-tiden är 30. Så gott om plats fanns det och det kändes mycket mer som en personlig träning. Om jag har möjlighet att köra sånna tidiga pass så ska jag verkligen göra det men vi börjar ofta vid halv nio på fredagar och då hinner jag inte om jag inte stressar och tar bilen.

Vid halv tolv så kom i alla fall Lasse, Max, Oliver och Jenni och vi fikade lite innan det bar iväg uppåt i landet. Det blev en ceasar-sallad på donken på vägen och det kändes inte som en evighet att åka upp denna gången. Sedan var det en mysig helg uppe hos Lasse, Mia och Leon med middagar, bowling, promenader, fika och allmänt lugn. Fick lära känna Jenni också som var väldigt trevlig. I söndags när det var dags att åka hem var det lika tråkigt som vanligt eftersom vi alla vet att det kommer dröja så länge innan vi ses igen.



Mys med Max på ett café som heter "Tre små rum"

  
Det såg ut som tapeter men när man tittade närmare
så var det faktiskt målade motiv på väggarna.

Igår pluggade jag och sedan gick jag och Max på ett medelpass. Jag tror att han blev lite överraskad över hur tufft det faktiskt var. Men det var kul att han ville följa med och prova och jag hoppas att det blir fler gånger för det är mycket roligare om vi tränar tillsammans. Hela den här grejen med att vi ska träna och äta nyttigt båda två är jättekul för då har vi något att göra tillsammans. Eller som Max säger "en orsak till att vara tillsammans" haha! Ne, men det är faktiskt jättekul att dela ett intresse eftersom vi egentligen är ganska olika.

Idag är jag hundvakt åt Catharina så Domenic eller hur det nu stavas ligger och sover i hallen. Har pluggat idag också och gjort klart min mindmap som jag ska använda imorgon på litteraturseminariumet. Jag tänkte att jag skulle åka till skolan och vara där vid halv nio, nio även om vi inte börjar innan halv elva för att förbereda mig lite, för jag är inte riktigt klar. Och så måste jag skriva ut alla papper eftersom jag fortfarande inte har köpt min skrivare som jag fick i julklapp. Knäpp är jag. Men samtidigt vill jag inte köpa en skrivare som är dålig och som jag kommer att ångra att jag köpte och jag vet ju inte vilken som är den bästa så.

Idag ringde ComHem för typ 6:e gången för att fråga om jag inte vill ha gratis telefoni nu när jag har bredband och tv. Vilket jag har tackat nej till alla gånger eftersom jag skiter i en jäkla hemtelefon som bara är onödigt. Så jag var lite otrevlig, tror jag, mot den unga killen i telefonen och förklarade att jag redan har tackat nej till det hur många gånger som helst och att han gärna kunde göra en anteckning i datorn om detta. Och han bad så hemskt mycket om ursäkt. Alltså, egentligen borde jag väl inte skälla ut honom för det är ju inte hans fel, men samtidigt. Hur irriterad blir man inte?

Imorgon är det premiär för Kenny Begins som är den nya Kenny Starfighterfilmen! Äntligen! Jag och Max har självklart reserverat biljetter så vi kan se den efterlängtade filmen. Hoppas bara att den är bra nu, för jag har fan väntat i tre år på att den ska komma ut. Imorgon kommer CSN också och det är ju väldigt underbart och välbehövligt :) Jag är förresten så himla sugen på att baka bröd, muffins och kakor hela tiden. Men inte att äta, bara baka. Men vi har ju så fruktansvärt liten frys så det blir ingenting med det. Eller kanske bakar jag det där brödet som jag fick recept på av Mia. Men det blir nog på torsdag då, när jag har fått pengarna. :)


19 mars

Jag skrev detta: 2009-03-19 Klockan: 20:59:43
Idag är det tvättdag. Väntar på att allting ska torka efter sex maskiner med smutstvätt, men jag har inte tvättat på länge heller. Men jag får nog vänta till imorgon innan jag viker ihop allting. Och jag ska ju upp tidigt för klockan sju börjar passet på friskis så att jag hinner träna, packa, vika tvätten, duscha och eventuellt fixa fika innan Max och Lasse kommer och vi ska hämta Oliver halv elva. Sedan bär det av mot Trosa. :) Men jag får se hur mycket jag hinner när det gäller imorgon. Jag brukar planera alldeles för mycket.

Men idag har jag hunnit träna, ha redovisning i skolan som var otroligt segt men det gick väl bra. Jag har brännt tre skrivor, en med vänneravsnitt till Caroline, en skiva till bilen imorgon, en med bilderna från Ludvigs dop som jag skulle ha gett till Bea och Christian för ett halvår sedan men eftersom vi inte har träffats så. Hoppas att vi hinner ta en tripp in till storstan och hälsa på dem i helgen. Jag är bara sjukt trött idag så jag ska kolla tvätten en gång till, kanske läsa lite och gå och lägga mig.


17 mars

Jag skrev detta: 2009-03-17 Klockan: 18:38:48
Igår efter grupparbetet så gick jag till House of pain för att fråga om den tänkta tatueringen. Dom var otrevliga och dryga och ville inte tatuera på fötterna, sen visste de inte vad times new roman var så ja.. Kommer kosta typ 1500 så jag tror att jag väntar till i höst elle något för jag behöver ju inte tatuera mig just nu. Man ska inte stressa med sådant. Men jag kanske ska fråga Lasse om jag kan snacka med hans tatuerare, har fått för mig att han är ganska billig också. Jag körde step 1 på kvällen och det var väldigt jobbigt eftersom jag aldrig har gjort det innan. Övningarna var faktiskt ganska svåra så jag hade fullt upp med att hålla koll på benen, struntade i armarna.

Men det kändes som att jag skulle spy när jag var färdig och jag har mått ganska dåligt de senaste dagarna. Täppt i näsan ibland, ont i huvudet och mår illa. Och jag mår inte bättre idag. Jag avbokade faktiskt passet idag för att jag vill verkligen inte bli sjuk nu när vi äntligen ska upp till Trosa igen :) Saknar Lasse, Mia och Leon så mycket. Jag tänkte att om jag vilar idag så kanske jag kan träna ons, tors och fre innan vi åker och slappar hela helgen. Ska bli så skönt att ta det lugnt och träffa Max, Oliver och kanske få en annan uppfattning om hans flickvän. Känns bara som att hon är en rökande, skolkande jobbig människa men förhoppningsvis är hon jättetrevlig eftersom vi ska spendera hela helgen tillsammans.

Ska försöka hjälpa Mia att städa och laga mat lite mer i helgen. Kanske städa Leons rum för sånt gillar jag när man ska organisera allting i lådor och så. Jaja, men efter föreläsningen idag som för övrigt sög så gick jag till Expen och anmälde mig som huvudfadder i vår faddergrupp. Jag ser verkligen fram emot insparksveckan. :) När jag kom hem så åkte jag ner för att handla lite och sen lagade jag mat. Catharina messade så jag följde med henne till A6 en sväng och sedan till Dalvik till en kompis till henne som heter Sara. Vi gick ut och gick så jag rörde mig lite idag i alla fall. Men nu tänkte jag att jag ska göra några schnitzlar eller hur det nu stavas. Hemmagjorda såklart eftersom det är så enkelt och mycket nyttigare än köpta. Till det blir det grönsaker och café de paris sås. :)


15 mars

Jag skrev detta: 2009-03-15 Klockan: 20:50:29
Nu är helgen snart slut igen. Melodifestivalen kan jag väl bara sammanfatta som förvirring och chock, men jag tycker ändå att det var ett hyfsat bidrag som gick vidare. Jag menar om Lordi kunde vinna så kanske en operalåt kan vinna? Jaja, detta året får vi ju kvala med så. Men jag röstade i alla fall en massa på Heat, Ugglas och EMD. Max kom hem i natt och jag slapp som tur var hämta honom så Pontus familj skjutsade honom till mig. Hade svårt att sova och jag vaknade halv åtta och låg vaken hur länge som helst men jag kunde till slut somna om och gick ut och gick med Laban vid nio. Jag gjorde frukost åt oss och väckte Max och Julia.



Fick ett ryck och ville baka något som Max kunde ta med sig till Göteborg när de ska jobba hela dagarna. Så jag åkte snabbt ner till affären och köpte det som fattades i kylskåpet och lite saker till gulaschsoppan som vi skulle käka till lunch. Klockan tolv kom mamma och fikade med oss för att Julia behövde skjuts hem. Jag och Max åkte till A6 och jag köpte några burkar och makeup-remover. Sedan lagade vi mat och kollade på Footloose som är en klassiker. Vid halv sex kom Lasse och hämtade Max och jag stack ner till Friskis och körde ett medelpass. Det är så himla skönt och kul att träna. Känns verkligen som att jag kommer gå ner i vikt och få lite muskler. :) Så nu har jag bokat in ett pass imorgon, på tisdag och fredag morgon innan vi åker till Trosa. Så får jag köra gymmet på onsdag och torsdag.

Nu ska jag se på tv lite till och läsa lite i Män som hatar kvinnor. Vill snart bli klar med den boken men jag har ju typ 450 sidor kvar. Men så fort jag kommer in i den så blir det nog bra. Jag har så himla många böcker jag vill läsa nu. Och samtidigt ska jag läsa två kursböcker denna veckan har jag tänkt. Får se hur det blir med det. Åter till tvn och Wipeout som faktiskt är ganska kul, det är ju ändå Felix som kommenterar.


14 mars

Jag skrev detta: 2009-03-14 Klockan: 16:23:58

Äntligen helg och det betyder vilodagar. Men jag vill egentligen inte vila. Istället för att det känns konstigt att gå till Friskis så känns det konstigt att jag inte ska göra det idag. Men när Julia kommer så ska vi gå en timmes runda med Laban så lite får jag ju röra på mig. Sen måste vi ner till centrum och handla något till kvällsmat för att jag har inte bestämt vad vi ska äta. Julia är lite mer kräsen än vad jag är så jag får se vad hon är sugen på. Det ska bli så himla kul att träffa Laban också. Saknar alla djuren väldigt mycket men Laban är ju som en hel person så honom saknar jag extra mycket.

Någon som jag också saknade igår är Max. Usch, jag kände mig så ensam så jag satt och lipade när jag pratade i telefon med honom. Ska hämta honom i natt vid fyra så vi får i alla fall ses nästan hela dagen imorgon. Men sen åker han ju igen. Men två veckor ska jag väl klara. Har ju redan klarat en. Igår var det den 13:de så jag fick ett sms på morgonen som löd: Hej min älskling! Känns underbars att veta att du har varit och levt med mig i 29 månader! Älskar dig! Herregud vi har verkligen varit tillsammans länge nu. Och efter varje månad så älskar jag honom bara mer och mer. :)

Ikväll kommer Åland hit för att titta på Melodifestivalfinalen :) Måste gå in på Jonnas blogg och se vad hon förutspår så jag vet vad jag ska förvänta mig. Förra gången hade hon ju helt rätt så :) Så blir det en god chokladefterrätt. Lägger upp receptet för den är så himla god! :)

Gooey chocolate puddings (4 pers)

125 g mörk choklad (minst 70%)
125 g smör (helst osaltat)
3 st ägg
150 g socker
35 g vetemjöl
4 dl vispgrädde

Sätt på ugnen på 200 grader. Lägg smör och choklad i en skål och smält över vattenbad. Rör om då och då. Vispa ägg, socker och mjöl men bara så att det blandas. Rör ner chokladblandningen och ställ smeten åt sidan. Smöra och mjöla fyra små ungsfasta formar och häll i smeten. Grädda i tio minuter så att ytan blir stel men den fortfarande är smetig inuti. Vispa grädde att servera till. :) MUMS!


12 mars

Jag skrev detta: 2009-03-12 Klockan: 21:41:16
Idag är jag så sjukt trött! Det var så himla nära att jag tryckte på snooze och missade "redovisningen" för jag ville verkligen inte gå upp. Klockan var ju sex men det kändes som den var typ 3 på natten. Men jag släpade mig till skolan och läste de där jobbiga sagorna så att jag kunde ta mig hem sen. Kom hem vid ett och sköt upp lunchen så att jag kunde sova en timma först och det var som vanligt underbart. Hade jag kunnat så hade jag sovit middag varje dag! Så mysigt och skönt.

Jag och Emma var på ett danspass som var helt okej. Visserligen hatar jag och dansa men i ordnade former kan det faktiskt vara ganska kul. Men nja, jag blev ju varm och fick för en stund mjölksyra i benen. Men annars var det konstiga rörelser, absolut ingen träning i överkroppen. Det var som Emma sa: man kände sig mer utvilad än utmattad. Så det kan ju vara en kul grej och köra någon gång, men jag föredrar ett vanligt pass med mycket mer styrka. Men imorgon så ska jag och kanske Emma gå på ett melodifestivalpass som går i Jönköping. Det är som ett vanligt pass men det är bara låtar ifrån melodifestivalen och eftersom det är final på lördag så är det ju kul.

Träffade Linda för en gångs skull i skolan idag så vi bestämde att jag skulle hänga med henne och Åland och käka lunch imorgon. Trevligt, trevligt. Jonna ska ju hem i helgen så hon kunde inte hänga med. :( Nästa gång vi träffas allihop är ju på påskafton på Lindas 25-årsfest. Jag snackade med Max pappa igår och han sa att det kommer bara bli värre ju äldre man blir när det gäller det här med att träffas. Usch! Man vill ju ha tid med alla sina vänner, pojkvännen, träningen, familjen OCH skolan. Kommer nog alltid att vara en ständig kamp för att få allting att gå ihop.

Nu är det bara tre dagar kvar tills Max kommer hem och jag saknar honom så mycket. Nästa månad får vi börja göra en budget och så med för att det är jobbigt att fundera över pengar hela tiden och speciellt när inte Max har någon lön så blir det så konstigt. Jag köper saker för mina lån och han köper saker för hans sparade pengar. Behöver få lite mer koll på vad allting går till. Jag kollar på lyxfällan så det är väl därför jag börjar tänka på det. Men det låter så bra att ett par öppnar ett sparkonto tillsammans som man kan använda till mysiga saker tillsammans. Jag hoppas verkligen att jag tjänar mycket pengar i sommar så att vi kan åka på en veckas sistaminutensemester i höst. :) Kanske är jag ledig någon helg i sommar då Max också är ledig så vi kanske kan åka till havet eller tälta eller vad som helst. Det är bara kul att hitta på något tillsammans. Längtar till sommaren och våren borde komma nu. Jag säger som Jonna: jävla snö!


11 mars

Jag skrev detta: 2009-03-11 Klockan: 20:33:38
Idag var det Ullaredsdag. Jag gick upp klockan fem och vid sex var jag hos Emma som jag plockade upp. Vi begav oss "hemhem" för att byta till mammas diselbil för att sedan fortsätta. Vi var framme vid Ullared klockan åtta och fikade lite innan vi tog tag i varsin frostig kundvagn. Det var världens bästa dag när det gäller att gå på Ullared. Det var inget folk alls! Eller jo det är klart att det var men shit inte ens första parkeringsplanet, om man kan kalla det det, var fullt. Så det var tre lugna timmar och vi gick och strosade.

Det blev som vanligt en ganska full vagn med två lådor under. Köpte massa tvål och sånna saker, underkläder, ja det vanliga. Hittade en t-shirt, klänning, leggings, tröja, shorts och en vårjacka som allting var jättebra. Sen köpte jag också två par byxor som jag kan ha när jag tränar. Gick in i kexaffären och köpte lite eftersom jag och Max är helt galna i ost och kex på kvällarna. Jag och Emma var ju intresserade av att besöka den nyöppnade sexoutleten som det har talats så mycket om. Men det var en stor besvikelse! Butiken var helt öppen så man såg hela tiden vad alla kollade på liksom, det var inte alls så stor lokal och inte alls så stort utbud som jag trodde. Så det blev ingenting köpt. Med tanke på att det kanske blir sexparty hos Emma så kan jag ju köpa något då. :)

Vi bytte bil "hemmahemma" och drack lite kaffe och snackade med mamma. Träffade alla djuren och så med eftersom jag saknar dem hela tiden. När jag kom hem till lägenheten så packade jag upp allting och la var sak på sin plats och sen gick jag direkt till gymmet och körde lite styrka med benen. Tog inte i för hårt eftersom jag har ett pass både imorgon och på fredag. Jag duschade och lagade min supergoda fisk i ugnen och nu ska jag bara plugga på redovisningen imorgon som jag inte har börjat på. Jävla sagor! Men det är väl ett ont måste. Sen blir det lite tv och sängen med tanke på att jag gick upp klockan fem i morse. :)


10 mars

Jag skrev detta: 2009-03-10 Klockan: 19:55:42
Idag har jag verkligen haft fullt upp för en gångs skull. Föreläsning vid halv nio till elva om betyg som var seg men intressant. Sedan skulle vi egentligen stanna kvar till halv tre men det var fritt arbete så vår grupp samlades redan vid elva och snackade i typ tjugo minuter om det vi behövde snacka om. Sedan åt jag lunch med Emma innan jag åkte hem. När jag kom hem vid tio över ett så bytte jag om och gick direkt ner till gymmet. Tränade mage och armar i 50 minuter och sedan gick jag till banken och aktiverade mina nya kort till mina nya konton.

Jag hade tid hos vårdcentralen klockan tre så jag gick dit och sa hej igen eftersom jag har varit där typ fyra gånger sen jag flyttade hit. Men jag fick antibiotika som jag ska äta morgon och kväll i tre månader nu för att bli av med min acne som jag har haft i sex år nu. Ska bli så sköt ifall det funkar! Men jag blev ju mindre glad när jag fick betala 500 kronor för den på apoteket. Men det får det väl vara värt. Hoppas jag? Sedan köpte jag små plastflaskor som Carro hade med sig till gymmet igår. Superbra eftersom man kan ha shampo, balsam, tvål och lotion i dem och ta med till gymmet eller när jag ska åka hem en helg eller vad som helst och slippa kånka på alla stora flaskor. Jag och Emma bokade in oss på melodifestivalpasset på fredag också. Ska bli jättekul faktiskt. Får se om jag tränar imorgon efter att vi har varit i Ullared. Jag tror att jag tar en sväng till gymmet men jag måste plugga också eftersom vi ska läsa upp sagorna på onsdag som jag knappt har börjat att plugga på.

Efter apoteket så gick jag och handlade och kånkade hem maten och la in den i kylskåpet och åkte direkt till Erikshjälpen för att lämna mina gamla skor och några t-shirts. Eftersom jag skänkte något så fick jag kaffe och en smörgås gratis så det var perfekt. På Erikshjälpen hittade jag också lite grejer. En svart liten väska som jag kan ha på fest för 25 spänn. :) Sedan köpte jag Rasken av Vilhelm Moberg, Moa Martinssons kungens rosor, august stindbergs tjänstekvinnans son, grottbjörnens folk och sagosamlingen tusen och en natt. De fem böckerna kostade 36 kronor så det var ett klipp. Men imorgon så blir det ännu mer billig shopping eftersom vi ska till Gekås. Jag har skrivit värsta handelslistan så jag hoppas att jag hittar allt. Vi tar en sväng förbi Ryda för att byta till mammas bil eftersom den är disel och billigare och sen får vi byta bil på andra hållet.

Just nu har vi väl egentligen inte så mycket i skolan men det känns ändå mycket eftersom man får ha många bollar i luften. Vi ska göra fem uppgifter denna kursen så jag måste verkligen börja med grejerna imorgon. Men ikväll blir det tv och så ska jag brodera klart mammas tavla så jag kan ge henne den imorgon när vi ändå åker hem. Men jag känner mig väldigt nöjd med dagen för jag har hunnit med så mycket! :)


9 mars

Jag skrev detta: 2009-03-09 Klockan: 20:40:53
Idag var jag ledig som vanligt och jag har segat. Suttit vid tvn hela dagen känns det som men jag har faktiskt läst lite i språkutvecklingsboken, broderat, sorterat skor som jag ska lämna till secondhand eftersom jag ändå inte använder dem. Jag har faktiskt kört ett pass på Friskis också. Det hette bara medel och det var verkligen helt okej. Ganska jobbigt eftersom kordinationen inte är den bästa så jag skrattade åt mig själv för det mesta. Det var väl hyfsat jobbigt, jag blev svettig men inte helt slut vilket visserligen kan vara skönt.

Jag trodde faktiskt att det första passet jag gjorde skulle vara mycket jobbigare. Men det var en skön blandning av kondition, styrka och stretching typ. Det var verkligen så roligt så att jag vill köra ett pass imorgon också men jag får se hur det blir. Först är det skola från halv 9 till halv 3 och sedan har jag tid hos vårdcentralen klockan tre, och sen tänkte jag att jag skulle lämna skorna till second hand och kolla runt där lite. Ah! Jag planerar in aldeles för mycket. Men kanske kör jag ett pass. Eller jag behöver köra mina armar på gymmet iaf, och magen. Jag får se. Nu ska jag titta på tv lite till, dricka lite te och läsa Stig Larsson.


8 mars

Jag skrev detta: 2009-03-08 Klockan: 18:18:09
Igår var jag ute med Åland, Jonna och Elinor. Jag var väldigt opeppad men när kvällen kom så var jag ändå på g. Vi drack lite hemma hos Jonna under tiden som vi kollade på melodifestivalen. Jag fuskade när det gäller min "diet" för jag åt lite chips och popcorn :( Fem över halv tio begav vi oss till Kåren med snabba steg för att vi skulle hinna in innan tio för att slippa betala. Eftersom jag och Jonna hatar att dansa så vi satt i sofforna hela kvällen. Åland träffade världens skummaste kille som bara ljög och var jävlig så jag bestämde mig för att tyka mig mot honom. Han irriterade mig så pass mycket att jag verkligen ville gå fram och slå honom på käften.

Sedan gick Åland och Elinor iväg för att de skulle dansa så då blev jag och Jonna kvar med den här killen då. Och en annan kille som va så jäkla skum alltså? Shit vad konstiga människor det finns alltså. Men i alla fall så satt jag och pratade med den här killen och utvecklade en slags hatkärlek till honom. Han ljög om allting, kunde inte ge mig sitt nummer eller e-mail eller någonting så vi kommer ju aldrig träffas igen. Och det blev jag sur över för att han va en rätt kul kille att sitta och snacka med. Jonna var på humör för att slåss som vanligt så imorgon kommer väl mina blåmärken vara fullt utvecklade om man säger så, vackert!

En skum sak som vi fick reda på när vi var på kåren var att dom har tagit bort båsen på tjejtoaletten. Det brukar vara ett rum som man går in i och sedan finns det tre bås med en toa i varje. Nej, nu har dom tagit bort väggarna så det är bara ett stort rum med tre toaletter? Men man kan låsa dörren dit. Men va fan? Visserligen går tjejer tillsammans men som när jag skulle gå själv igår så sitter jag liksom ensam och tar upp tre toaletter istället för en? Hoppas att dom ändrar det, fattar inte vem som har fått den idén? Vid halv två så skulle vi i alla fall ta bussarna hem och vi lämnade kåren. Somnade på bussen flera gånger och när jag la mig i sängen vid halv tre var jag så sjukt trött.

Jag har inte varit speciellt bakfull idag eftersom det blev en lugn kväll igår. Drack bara några glas vin, en shot och en drink. Trots att jag inte är bakfull idag så har jag gjort absolut ingenting. Jag har suttit vid tvn, laddat upp bilder som jag ska framkalla och så har jag tagit ett bad. Men mer än så har jag inte fått gjort. Men eftersom jag är ledig hela dagen imorgon så känner jag att det är lugnt. Jag ska ju ha läst alla kapitel i boken tills på tisdag men det ska nog inte ta så lång tid. Sen blir det träning imorgon igen för nu har jag vilat helt i två dagar och nu behöver jag sätta igång igen.

Jag har huvudvärk men jag vet inte riktigt varför, eller det kanske beror på att jag inte har druckit så mycket vatten idag. Hela kvällen kommer bestå av tv-tittande och broderi. Kanske går ner och köper en kebabsallad istället för att äta rester idag. Jo, det tror jag att jag ska göra nu. :)


7 mars

Jag skrev detta: 2009-03-07 Klockan: 15:36:31

Okej, då får jag väl ta upp bloggandet igen då. För det första så har jag ju haft den älskade grammatiken i skolan som har tagit upp så mycket tankar men nu när jag fått godkänt på den tentan så kan jag slappna av lite mer. Nu har vi börjat med språkinlärning, läsning och skrivning skulle man väl kunna säga. De här två första veckorna har känts helt meningslösa när det gäller skolan för att lärarna har bara tagit upp sånt som är självklart eller sånt som man kan läsa sig till i böckerna. Visserligen går vi bara typ tre förmiddagar i veckan men att bara åka dit känns onödigt när man inte får ut något av det. Men nu ska vi läsa en bok som heter språkutveckling under skoltiden som vi ska göra en mindmap på typ i olika grupper. Sedan ska vi läsa en annan bok som heter reflekterande läsning och skrivning som vi ska ha ett seminarie på. Sedan ska vi berätta sagor och läsa högt för varandra också. Så det är ändå lite på gång i skolan.

För två veckor sedan började jag och Max med en detox-kur som går ut på att man bara ska äta frukt och grönsaker i två veckor. Jag måste erkänna att det bara dröjde tre dagar innan det blev tråkigt och vi bestämde oss för att börja med GI direkt istället. Och jag måste säga att det fungerar jättebra :) Jag har inte fuskat speciellt mycket, några salta kex, ris och ett hamburgebröd har väl slinkit igenom men ändå. Men eftersom jag och Max var och köpte gymkort på Friskis&Svettis så känns det som att vi kanske kan fuska lite.

Så i måndags köpte vi alltså gymkort och vi var och tränade både måndag, tisdag, onsdag och torsdag. Max åkte hem igår men jag gick till gymmet då också men idag har jag tagit en vilodag. Jag skulle egentligen gå ut och gå men jag tror jag struntar i det för jag har så ont i mina lårmuskler så de kan få vila en dag så går jag och kör lite kondition på gymmet imorgon istället. Men det känns helt underbart. Bara jag har gått utanför dörren och är på väg till gymmet så känner jag mig som en bättre människa. Passen på gymmet går jättefort efter uppvärmningen som kan vara lite kämpigt. Nästa vecka tror jag att jag ska följa med på några pass med tjejer i svenskagruppen också.

I onsdags var jag och Max på banken och fixade ett gemensamt konto så att vi kan ha bättre koll på allting och så förde jag över mina konton hit till huskvarna istället. Problemet är bara att nu kommer jag inte åt mina pengar så jag har lånat pengar av Pontus för att jag ska kunna handla lite mat. Och sen bär det av till Ge-Kås på onsdag med Emma och då behöver jag ju pengar så jag kan köpa upp ett lager av underkläder, tvål, träningskläder och en massa annat.

De senaste veckorna har jag sovit ganska oroligt och jag vet inte varför. Delvis beror det väl på att jag har så mycket magknip hela tiden och de håller i sig. Men jag drömmer om en massa gamla kompisar från högstadiet hela tiden och att jag bråkar med alla. Har ingen aning om varför. Får väl hoppas att det går över..

Idag har jag en lugn dag som sagt och jag har legat framför tvn sedan jag gick upp i morse. Men jag ska snart fixa iordning mig eftersom det är dags för melodifestivalen hos Jonna och sedan Kåren. Åland och Jonna var ju här igår på tjejkväll men när man har tid så måste man ju se till att träffas. Och nu har jag all tid i världen eftersom inte Max är hemma. Det var meningen att han skulle vara hemma i helgen och det har han ju varit. Men inatt så vaknade jag av att det lät som om regn bara öste på mina fönster. Men när jag blev mer vaken så fattade jag att det måste vara någon som stod ute och kastade sten på mina rutor. Jag hissade upp persiennerna och utanför på gatan står Max och Pontus. Så jag fick gå ner och öppna dörren åt dem.

Då får jag reda på att Max skulle följa med Pontus familj till Idre idag. Det fanns ju inte så mycket jag kunde säga om det och det är väl självklart att han ska åka på skidsemester, speciellt när han nästan åker med gratis. Så de packade hans grejer vid ett på natten och idag åkte de hemifrån vid tolv. Så nu dröjer det 8 dagar innan jag får se min älskling igen och det är jättejobbigt nu när vi bor ihop och träffas hela tiden. Men självklar ska han åka. Men jag kommer sakna honom så otroligt mycket.

Så är det. Men nu ska jag väl gå och duscha och fixa mitt korta hår, är fortfarande lite ovant men jag trivs i det så mycket. Nu snöar det helt plötsligt, när det precis har blivit vår förresten?! Hur konstigt är inte det?


RSS 2.0