Julklapparna färdighandlade! nästan

Jag skrev detta: 2009-11-28 Klockan: 18:31:12
Igår åkte jag upp till lägenheten för att fixa adventspyntet. Så köpte jag lite glögg och pepparkakor. På kvällen kom Åland och vi såg på idol och en film som heter "Ryktet går". Jag kom på när jag hade sett klart filmen att jag antagligen redan har sett den men det spelade ingen roll för att jag kom nästan inte ihåg någonting. Och när jag ändå tänker på romantiska filmer så hittade jag, till min förvåning, min favoritfilm i onsdags. Den låg i min DVD hemma i Ryda. The last kiss heter den och jag störtlipar när jag ser den. Så bra! Om ni inte har sett den så gör det.

Idag tog jag tid för att åka till a6 och handla alla julklappar. Och jag måste säga att jag är otroligt lättad över att jag hittade allt jag skulle ha till alla :) Känns som att en stor tyngd av stress bara har flugit från mina axlar. Jag har bara lite smått klart men jag tänkte att jag ska fixa det imorgon på julskyltningen. Jag är ju den sortens person som aldrig kan sluta handla julklappar utan vill bara köpa mer och mer tills mina pengar är slut. Men jag ska försöka lägga band på mig, för min egen skull.

När jag sen ska åka och handla julklappar med Max eller Julia så kan jag gå lugnt bredvid och strosa. Det kommer att vara underbart. Dessutom fick jag massor inslaget direkt i affären och inte speciellt lång kö, trots att det var löningshelg?

När jag hade shoppat klart julklapparna på a6 så åkte jag till Åland för hon hade bestämt sig. Bestämt sig för att färga håret brunt. Och jag tycker om folk som vågar chansa och prova saker så jag uppmuntrade henne och hjälpte henne med hårfärgen. När hon blivit brunett kom vi dock på att vi skulle ha tagit en före- och en efterbild men det kankse inte spelar så stor roll. Hårfärgen blev riktigt bra och det ser naturligt ut.

Nu har jag satt etiketter på alla julklappar och sorterat dem i påsar. Är hungrig eftersom jag inte åt någon lunch idag eftersom jag var upptagen med att shoppa. Men jag tror att jag ska gå ner till pizzerian. Senare kanske jag ska åka till Jonna. Tänkte att vi skulle hyra en film och ta det lugnt. Får se hur det blir, annars stannar jag hemma och läser lite.

Är riktigt nöjd med dagen! Trots alla pengar som har försvunnit från mitt bankkonto. Vill inte ens tänka på det. Så det ska jag inte. Hej så länge.

En början på ett litet research-arbete som jag började på idag...

Jag skrev detta: 2009-11-26 Klockan: 19:10:40

Under min praktik som lärarkandidat på gymnasiet i Tranemo under hösten 2009 hade skolan en temadag som de kallade för ”Demokratidagen”. Under denna dag så blev eleverna indelade i olika grupper. Under halva dagen fick eleverna först se en kort film som heter ”Förintelsens ögonvittne”. Denna film handlar om Emerich Roth som levde i fem koncentrationsläger under förintelsen. I filmen berättar Emerich om din barndom och sin familjs liv under andra världskriget och hur han och en av sina systrar lyckades överleva. Efter att eleverna hade sett filmen som var cirka 45 minuter lång så kom Emerich själv upp på scen och pratade mycket lugnt och tydligt om sina upplevelser som inte framgick av filmen. Han talade också om hans teorier om varför detta rashat uppstod och vad man kan göra för att förhindra detta.

     Sedan kom en annan man in på scen. Han heter Patrik och var länge med i ett rasistiskt gäng, arbetade som torped och var djupt involverad i de kriminella kretsarna i Stockholm. Patrik berättade öppet om hur hans krassa barndom formade honom till den han blev som ungdom. Han talade också om hur han lyckades ta sig ur drog- och alkoholmissbruk och hur hans liv ser ut idag. Patrik höll i mångt och mycket med Emerich i hans tankar om varför många framförallt unga pojkar hamnar i främlingsfientliga, självdestruktiva gäng. 

     Både Emerich och Patrik är noga med att få alla som lyssnar att förstå att det enda som egentligen behövs för att inte fler ungdomar ska råka illa ut är kärlek och trygghet. För om inte dessa två saker finns så börjar ungdomar att hata istället. Och då spelar det ingen roll vem hatet riktar sig emot. Det viktiga är att man kan ta ut sina aggressioner på någon eller något. Patrik är extra tydlig med att påpeka att det är inte ungdomarna som väljer om de ska bli rasister eller kommunister. Det är slumpen som avgör. Slumpen avgör vilket gäng som man sluter sig till då inte tillräckligt med kärlek finns. 

     Och då tänker jag såhär: Om det är slumpen som avgör vilka åsikter man lever efter i en sådan situation. Då är det väl egentligen inte de olika främlingsfientliga åsikterna som vi i vår värld har problem med? Då är det väl istället så att vi har problem eftersom vi inte vet hur vi i samhället ska ge våra ungdomar den kärlek de behöver? Kanske är inte alla i bombarjacka och rakat huvud rasister innerst inne? Det kanske bara är ett medel för ungdomarna att uttrycka sina känslor? Men för att jag ska förstå vad som egentligen är problemet i vårt samhälle, så måste jag först förstå vad samhället tror är problemet.

     Under den andra delen av dagen fick alla elever se filmen ”American History X” som är en riktigt hemsk film om två bröder som blir nazister och börjar hata, främst på grund av något deras pappa sa bara några timmar innan han blev mördad. Deras pappa ansåg inte att jämställdhet i samhället mellan de svarta och vita var någonting som man skulle sträva efter, på grund av att de vita helt enkelt var bättre. Efter deras pappas död börjar storebrodern Derek vandra iväg i de tankar hans far gav honom. Ganska snabbt blir Derek nazist och hans lillebror är tätt efter sin förebild. De båda bröderna hittar en ny fadersgestalt, Cameron, en sedan länge aktiv nazist som får de båda bröderna och deras vänner att tro på hans ord. 

     Derek hamnar i fängelse på grund av att han mördar några mörkhyade och i fängelset får han ganska snabbt en annan syn på livet. Efter tre år så kommer han hem till sin familj och sina vänner igen och är fast besluten för att nazist är han inte längre och han kommer inte längre att vara delaktig i hans vänners aktiviteter. Dereks lillebror blir mycket besviken på honom då han märker hur mycket fängelset har förändrat honom. Derek lyckas övertala sin bror om att nazismen inte är något för dem och det kommer aldrig att göra deras liv bättre.     

     Efter att ha sett filmen så hade klasserna diskussioner och värderingsövningar om främlingsfientlighet. När jag efteråt talade med en lärare så sa hon att: visst, de är inga rasister. Men de har en del nationalistiska tankar. Under diskussionen så frågade läraren jag var med om det fanns någon främlingsfientlighet på skolan. Eleverna var tveksamma men kom sedan fram till att det fanns det nog inte. Trots att Sverigedemokraterna vann i elevvalet året innan på skolan. Och det fick mig att fundera. 

     Om eleverna inte anser sig vara främlingsfientliga. Hur kommer det sig då att majoriteten röstar på Sverigedemokraterna. Min uppfattning av just det partiet är att de är mycket främlingsfientliga. Och trots att en elev påstod att man nog inte ska ta de där röstningarna på allvar så tycker jag det är oroväckande att resultatet blev som det blev.  Om eleverna själva påstår att de inte är främlingsfientliga, varför röstar de då på ett sådant parti? Det kan omöjligt vara slumpen som har avgjort. Eller?


Tiden bara rinner iväg...

Jag skrev detta: 2009-11-26 Klockan: 19:08:05

Efter att tidigare ha bloggat ibland fem gånger per dag så känner jag lite smått ångest över att jag inte bloggar nu under praktiken. Men jag känner att jag verkligen inte hinner. Jag åker hemifrån halv åtta och kommer hem vid halv fem. Så äter jag lite och läser böcker. Sen är det kvällsmat, något tv-program och sen mer läsning. Och jag hinner inte läsa alls så mycket som jag trodde att jag skulle göra. Jag är så trött när jag kommer hem så jag orkar inte läsa så mycket heller.

Men några böcker har jag ändå plöjt igenom. Den förstaTwilight-boken, andra Stieg Larsson, en ungdomsroman och snart en av de svenska klassikerna. Och så har jag börjat på en annan ungdomsroman och så håller jag på med en självbiografi också.

I helgen tänkte jag att jag skulle hinna läsa när jag är själv hela helgen. Men jag ska upp till Jönköping för att julhandla i lugn och ro, eller ja, man kan ju hoppas att det blir så i alla fall. Och så ska jag julpynta i lägenheten också. Lika bra att jag tar med mig lite grejer till lägenheten också för det är dags att forsla allting till lägenheten igen efter en tid hemma i Tranemo.

Snart är praktiken slut och jag kan tycka att det är lite skönt för att då kan jag komma tillbaka till den lugna lägenheten igen och få lite julmys i ensamheten. Och så behöver jag inte vara i skolan åtta timmar per dag heller och det är alltid skönt. Och såklart träffa mina kära vänner :)

Men sen är det snart dags för att åka hem igen och fira jul. Och sen är det nyår på Åland och vår igen. Och i vår ska jag och Max bo tillsammans i Jönköping för att han ska börja plugga lite småkurser. Så roligt ska det bli. Är ganska trött på det här att vi bara träffas på helgen. Så vi blir sambo på riktigt i vår :)


Long time, no see...

Jag skrev detta: 2009-11-15 Klockan: 21:05:10
Jag vet att jag är sjukt dålig på att blogga nu men eftersom VFUn är i full gång och jag är helt slut när jag kommer hem på dagarna så har jag beslutat att inte stressa upp mig över att jag ska hinna med att blogga också. VFUn är sjukt rolig och jag har massor att göra. Längtar så tills jag är färdig med utbildningen och får mina egna klasser. :)

Dagens goda gärning...?

Jag skrev detta: 2009-11-04 Klockan: 21:12:48
Som väldigt många andra dagar i ett hus med fyra katter så kom en mus in i Sams mun nyss. Det jobbiga är att se katten leka med musen utan att döda den. Ofta är musen redan död när katten kommer in med den men ibland så lever den och är oskadad.

Efter att funderat på vad jag skulle göra så bestämde jag mig för att ta på mig ett par handskar och försöka släppa ut den. Problemet var att musen hoppade iväg och jag var jätterädd att jag skulle ta i den för hårt. Så därför lät jag Sam ta den igen och fick ut honom på altanen med musen i förhoppning om att den skulle dö.

Men rätt som det är så kommer Sam in med musen igen. Denna gången försvarar musen sig inte utan kör med "speladödtekniken". Så där såg jag min chans och eftersom den inte verkade skadad och andades bra så tog jag upp den. Snabbt som attan ut genom ytterdörren. Halvsprang till skogsdungen vid ladugårdsplanen för att släppa den innan Sam fattade vad som hade hänt. Annars är all möda förjäves när katten springer efter en när man släpper ner musen så att katten fångar den igen.

God gärning eller inte? Kanske var musen så skadad så att den ändå kommer dö inatt? Kanske hittar något annat djur musen? Var det elakt att ta musen ifrån Sam som hade fångat den? Oavsett så känner jag att jag gjorde något bra. Sam verkar inte lida speciellt mycket av detta utan går runt som vanligt och jamar. Kanske är han lite bekymrad i blicken, men inte mer än vanligt.

Planering, planering, planering...

Jag skrev detta: 2009-11-04 Klockan: 19:43:58
Jag slutade vid två idag men bestämde att jag skulle sitta kvar i skolan och planera. Det visade sig bli så att jag inte kom därifrån innan halv sex. Så nu har jag uppskattningsvis suttit i sju timmar och planerat denna veckan. Jag har inte jättemycket kvar och räknar med att bli färdig med allting denna veckan. Men jag trodde inte att det skulle ta så lång tid. Men det är så mycket att tänka på hela tiden. Men det är superkul och tiden bara rinner iväg när jag sitter och planerar så det är kul.

Jag har bokfyndat igen...

Jag skrev detta: 2009-11-04 Klockan: 19:39:55
Jag svängde in på biblioteket för att låna om några böcker innan. När jag hade gjort mitt omlån så rusade jag förbi en bokrea hylla och fastnade. Och tur var det :) Jag hittade en nästan komplett bokserie som heter Bra Böckers Historia. Det finns 16 delar och jag fick tag i fjorton. Kanske kan jag hitta nummer 10 och 13 på något antikvariat senare?

Jag tänkte först: nja, undra om jag kommer att använda detta? Men sen bestämde jag mig för att slå till. Dessutom hittade jag två böcker om veteranbilar och veteranmotorcyklar till pappa i farsdagspresent. Så alltså supermycket kurslitteratur och farsdagspresent för, ja, inte mycket pengar. 80 kronor! Om mina bokköp fortsätter i den här riktningen så kommer jag snart äga ett helt bibliotek för lite utgifter. Man kan ju alltid hoppas :)

Och så var VFUn igång...

Jag skrev detta: 2009-11-03 Klockan: 21:52:33
Nu har två dagar på VFUn gått och jag måste säga att jag redan känner arbetsbelastningen. Idag åkte jag hemifrån halv åtta och kom hem sex. Vilket är en helt vanlig arbetsdag men det är så ovant. Också ovant att gå upp klockan sex varje morgon. Men jag tror att det inte kommer att ta så lång tid innan jag är inne i det hela. Känns bra med skolan och min ena handledare. Min andra handledare har jag inte träffat mer än en gång för hon är sjuk för tillfället.

Men jag är redan igång med planeringen för mitt arbetsområde på fyra veckor om lyrik. Hjälp vad lång tid det tar! Har suttit i tre eller fyra timmar idag. Visserligen har jag kommit någonstans. Men allt för mycket finns fortfarande bara i min hjärna och det behöver komma ner på papper för att jag ska kunna gå vidare.

Jag är ganska imponerad av mig själv idag. Jag har under några få timmar lärt mig namnen på alla elever i en av klasserna jag ska ha. Visserligen är jag inte bombsäker men ändå. Det var kul att få impa på min handledare genom att säga namen på en del elever som jag aldrig hade träffat som vi mötte i korridoren. Alltid en stor fördel att lära sig namnen så fort som möjligt. Alltid en risk att man säger fel någon gång, vilket är ett stort misstag.

Peppad!

Jag skrev detta: 2009-11-01 Klockan: 11:03:07
Jag har den senaste veckan varit jättetaggad för den kommande VFUn och imorgon börjar det. Fem underbara veckor hemma på landet med praktik på gymnasiet. Jag har funderat mycket på vilka moment och hurdana lektioner jag kommer kunna ha. Men jag känner att jag får inte börja planera allt för mycket innan jag har de kompletta ramarna för lektionerna. Jag vet inte rikigt vad det är jag behöver gå igenom och vad jag kan göra för skojs skull. Jag har inte riktigt bestämt mig eller satt mig in i VFU-uppgifterna heller. Vi har tre att välja på men behöver bara göra en. Jag får väl helt enkelt se vad som passar bäst.  Skolan har redan fixat nycklar och en bärbar dator och inloggningsuppgifter till mig och det känns skönt att allt det tekniska är löst. Nu är det bara att köra igång imorgon. Jag är sjukt taggad och brinner verkligen för detta. Det är så skönt att känna att jag har valt rätt och älskar det jag gör.

Angående bloggandet så kan jag väl inte lova att det kommer bli så mycket. Jag känner på mig att jag kommer att ha fullt upp. Jag ska försöka ta in den nya informationen, planera lektioner, läsa litteratur till nästa kurs samtidigt. Ja, det kommer bli rörigt! Men såå kul!

Citat från torsdagens föreläsningar...

Jag skrev detta: 2009-11-01 Klockan: 10:55:29
När man har en heldag i skolan och är sådär trött så att man skrattar åt ingenting och sedan börjar gråta. Då brukar jag sitta och citera mina lärare för att göra något vettigt. Eller vettigt förresten? Jaja. Jag tror att de som var med på föreläsningen förstår mina citat. Ni som inte var det hoppas jag förstår i alla fall. Det är aldeles för komplicerat att förklara, och jag tror inte ens att det finns någon förklaring. Här är de i alla fall:

"Det ska vara mycket sex och våld för att det ska bli intressant"
"även för mellanstadieelever"

"u, uuuuu nu hackade jag upp mig på något sätt"

"under 1200-talet var det coolt att vara epileptiker"

"Vi ser inte att det blir något sex av det om man säger så"

"fetbort" "fackat upp"

RSS 2.0