Dyslexi...

Jag skrev detta: 2009-10-19 Klockan: 11:24:21
I lördags när jag och Max åkte bil upp till Jönköping så började vi fundera över dyslexi och vad det egentligen är. Nu när jag ska bli lärare så känner jag att det är viktigt att jag har kunskap om olika svårigheter som elever kan ha, och att jag också känner mig säker med den kunskapen så att jag kan använda den i klassrummet. Så jag har kollat upp lite och sammanfattar lite fakta här:

- Dyslexi betyder att man har svårt att läsa och skriva.
- Det beror på att vissa språkliga funktioner som automatiserar ordavkodningen inte fungerar.
- Dyslexi har inte med inteligens att göra. Dyslexi handlar inte om läshinder som orsakas av synproblem, brister i undervisning, sociala förhållanden eller motivation.
- Ibland kan dyskalkyli, dvs. problem med räkning, finnas i samband med dyslexi.
- Genom träning och/eller anpassning så kan man underlätta för personer med den här diagnosen.
- Det finns ett dyslexiförbund som heter FMLS. De har en hemsida: www.fmls.nu

The International Dyslexia Association formulerar hela tiden definitionen:
"Dyslexi är en specifik inlärningssvårighet som har neurologiska orsaker. Dyslexi kännetecknas av svårigheter med korrekt och/eller flytande ordigenkänning och av dålig stavnings- och avkodningsförmåga. Dessa svårigheter orsakas vanligen av en störning i språkets fonologiska komponent, som ofta är oväntad med hänsyn till andra kognitiva förmågor och trots möjligheter till effektiv undervisning. Sekundära konsekvenser kan innefatta svårigheter med läsförståelse och begränsad läserfarenhet, vilket kan hämma tillväxten av ordförråd och bakgrundskunskap."

Kommentarer :)

Kommentera gärna ;)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Det viktigaste av allt, Kommentar:


Trackback
RSS 2.0