Blodgivning...

Jag skrev detta: 2009-09-17 Klockan: 17:20:18
Idag har jag äntligen varit och gett blod igen. Gjorde det senaste gången i april förra året. Men nu kände jag mig frisk och kry så jag tänkte att jag skulle passa på. Jag tänkte bara trycka på att det är superenkelt att lämna blod och jätteviktigt! Just nu är det inte blodbrist någonstans i landet men i de större städerna så behövs det alltid mer. Att vara blodgivare innebär att man åker till sjukhuset en halvtimma, tre eller fyra gånger om året (beroende på om man är kvinna eller man) och dessutom får man fika och en gåva för 50 kronor. Så are you in it for the money så passar det bra för dig.

Min anledning till varför jag ger blod är för att jag vill känna mig som en god människa och hjälpa andra. För mig är det en självklarhet att om jag blir sjuk och behöver en blodtransplantation så finns det blod på sjukhuset som jag kan få. Så jag tänker att om jag ger blod, så får jag också blod när jag behöver det. Sen är det också så att blodet fryses inte ner eftersom det är en så komplicerad process så att det håller sig bara i sex veckor i ett kylrum. Vilket är väldigt lite och jag blev förvånad över det själv när jag fick reda på det idag. Därför är det ju extra viktigt att folk kontinuerligt kommer in och ger blod så att det hela tiden finns.

Annars så kan man väl se det som en man jag träffade på centralen idag som var där för 38:de gången. Han ser det mer som ett oljebyte för att förnya sig i kroppen och rensa ut lite. Kan ligga något i det. Samtidigt kan man se det som Caroline sa: det är en gratis hälsokontroll. Och det stämmer verkligen för om man inte är absolut frisk så får man inte ge blod, dessutom får man reda på sitt blodvärde vilket är viktigt att hålla koll på. Idag låg jag på 135 och det är jag väldigt nöjd över för allt över 120 är bra och jag har legat mellan 120 och 130 nu de senaste gångerna. Nu ska jag bara knapra i mig järntabletterna också så ska jag snart vara fit for fight igen för nästa tappning i januari.

Blev du intresserad så gå in på www.geblod.nu. Vill du anmäla dig som blodgivare så gå direkt in på: https://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=3



Kommentarer :)

Kommentera gärna ;)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Det viktigaste av allt, Kommentar:


Trackback
RSS 2.0