Kurslitteratur genererar personlig konkurs...

Jag skrev detta: 2009-09-16 Klockan: 15:34:22
Snart är det dags för en ny kurs igen, avslutningen för denna kursen är på fredag. Och med en ny kurs så kommer ny kurslitteratur. Enligt litteraturlistan så behöver jag köpa tre böcker men jag tänker vara snål denna kursen och bara köpa en. Den heter litteraturens historia i världen och jag beställde den nyss på lycknis. Dock så är den på 600 sidor. Som tur är behöver vi bara läsa 200 cirka. Jag var medveten om att vi ska ha en tenta på den boken den 23 oktober. Vad jag däremot inte visste var att vi kommer ha två test på Ping-pong innan tentan där man måste ha minst 90% rätt på båda för att ens få anmäla sig till den riktiga tentan. Vadå överambitiöst? Usch, det gör mig ganska opepp. Även om man får göra om testen tills dess att man klarar dem så är det ändå inget roligt. Men samtidigt kan det finnas en fördel. Den är att man kanske pluggar i tid till tentan och kan testa sina kunskaper lite innan. Men hur fasen gör man om man inte fixar testen innan tentan är då? Gud, jag blir ändå lite nervös.

Dessutom ska vi vara väl förberedda och ha läst in oss på den tidsepoken som vi ska tala om till varje lektion. På grund av det känns det ännu bättre att ha beställt boken så att man inte behöver ränna på biblioteket hela tiden. Sen ska vi ha samma bok fast om sverige i nästa delkurs, den också på 600 sidor. Det som är surt är bara att det är en ny upplaga, så till skillnad från den om världen som är från 2004 och kostar (bara) 280 kr så kostar den om sverige 400 kr och det svider lite. Men samtidigt så kommer jag antagligen ha nytta av dom böckerna i hela min yrkesverksamhet sen så det är väl inte bortkastade pengar på det viset. Men ändå. Jag tänker vänta med att beställa den om sverige tills det är dags i alla fall.

Vi hade ett litteraturseminarium om två böcker som jag nu har läst i kursen och känner att jag inte kommer vilja öppna igen för de är inte så speciellt roliga. Men seminariet gick i alla fall bra och det var en intressant diskussion, sen tycker jag väl inte att det var så mycket som var jätterelevant i koppling till böckerna men jag tycker ändå att det var givande. Läraren verkade vara nöjd i alla fall. På fredag ska vi kolla på våra tv-serier som vi har spelat in och prata om filmen romeo och julia. Som jag förövrigt ska se här med Emma och Caroline på lunchen imorgon. Ska bli trevligt.

Jag är sugen på att baka blåbärsmuffins också. Just för att jag har fått så fina formar och en muffinsplåt av Max. Jag håller på att tina upp blåbär så jag ska väl göra det idag eller imorgon, har inte bestämt mig än. Det beror på om jag ska åka in till Adisa på förfest idag eller inte. Jag vill verkligen inte gå till kåren i alla fall. Men nästa onsdag är det hårdrockssittning och den är jag väldigt sugen på att gå på. Får se om jag får med någon till den. Hade varit riktigt kul. Jag har ju sagt  att jag ska försöka gå på fler sittningar detta året.

Kommentarer :)

Kommentera gärna ;)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Det viktigaste av allt, Kommentar:


Trackback
RSS 2.0