Nu är det dags att ta tag i studierna...

Jag skrev detta: 2009-09-21 Klockan: 19:04:30
Nu kommer det en månad med riktigt mycket plugg till tentorna i psykologi och svenska. Och jag måste verkligen ta mig i kragen och plugga i tid den här gången! Jag kommer ha typ två föreläsningar i veckan i svenska och en i psykologi. Vilket gör att jag kommer vara ledig nästan hela tiden. Därför måste jag redan nu planera in vad jag ska plugga när för att jag ska hinna med allting. Sannorlikheten att jag kommer få tentaångest är superstor ändå, men om jag förebygger det så mycket som möjligt så behöver jag inte vara så depp den dagen jag har tentan.

Idag hade vi första föreläsningen i andra delkursen om forntiden. Intressant och jag känner att jag kommer ihåg otroligt mycket från gymnasiet och det är en stor fördel. Men anteckningarna med den nya föreläsaren blev väldigt röriga och jag gjorde så att jag skrev om dem på datorn direkt när jag kom hem så jag får struktur på det medan jag fortfarande kom ihåg. Och så tror jag att jag ska försöka göra nu för annars är risken att repetitionen blir så långt efter första genomgången att jag inte kommer ihåg något.

Jag vet att mamma någon gång sa att hon alltid gjorde det när hon pluggade. Åkte hem och renskrev anteckningarna. Mycket bra sätt att lära sig på så att man slipper plugga så mycket sen, men samtidigt kräver det att man lägger ner det tiden och har stor självdisciplin. (Shit vad konstigt disciplin stavas?)

Idag fick jag mail av min handledare och nu ser jag väldigt mycket fram emot praktiken. Jag kommer ha en komvuxklass som läser svenska A på en termin vilket gör att jag kommer att hinna med otroligt mycket. Eleverna ska under den tiden läsa en bok, ha gruppsamtal om den och göra en skriftlig inlämning, arbeta med kamratrespons på en novell som de har börjat skriva och lämna in en slutgiltig version, göra ett tal, och lite till. Så jag kommer få jobba med många olika saker under praktiken och det är mycket bra planerat av min handledare. Nu är jag mest sugen på att ha ett möte med henne så att vi kan börja planera lite mer så att jag kan förbereda mycket också. Ser fram emot praktiken.

Kommentarer :)
Postat av: Annika

Oj läser du en psykologikurs och svenskan samtidigt?Vad duktig du är kära fadder:)



Kram kram

2009-09-21 @ 21:22:53
URL: http://mybeautifulworld.blogg.se/

Kommentera gärna ;)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Det viktigaste av allt, Kommentar:


Trackback
RSS 2.0