Pluggdag som än så länge är framgångsrik...

Jag skrev detta: 2009-09-03 Klockan: 13:32:12
Idag är jag ledig hela dagen och har inget annat inplanerat än att jag ska plugga, som förövrigt har gått ganska bra nu på förmiddagen. Gick upp åtta och åt frukost, kollade på nyheterna. Satte mig med plugget 8.40, tog en kvarts rast 10.00 och sen satt jag till 12.30. Har ätit lunch nu och tanken är att jag ska fortsätta med mitt pluggande nu. Har i alla fall plöjt igenom 25 sidor idag i den svenska psykologiboken som är relativt lättsmält men det tar lång tid eftersom jag under tiden skriver anteckningar för att sammanfatta allting på datorn. Tänker att de kan vara mycket användbara senare när jag läser den engelska för att kunna kolla upp olika ord och teorier.

Mycket känner jag väldigt väl igen, men det ligger så långt bort i minnet att jag kommer behöva många repetitioner för att jag ska ha det tillgängligt hela tiden. Sen är det sjukt mycket att hålla reda på när det gäller psykologin också. Har köpt översättningspennan nu som tydligen heter Quicktionary Light II som verkar vara superbra. Jag kan inte påstå att jag längtar till att sätta tänderna i den tjocka engelska psykologiboken men samtidigt ska det bli väldigt intressant att använda pennan :) Boken verkar vara väldigt bra upplagd och intressant med massor av bilder som förklarar så det ska nog inte vara några problem. Ska ju BARA plöja igenom 100 sidor i den gigantiska boken innan tentan den 17 oktober. :S

Är lite kluven i frågan om hur mycket tid jag ska lägga på psykologin just nu med tanke på att jag har tre böcker i svenskan som jag ska läsa med, plus all skönlitteratur. Men jag kanske ska ta en paus från psykologin för idag och börja med någon av svenskaböckerna istället. Så fort jag går ifrån plugget en längre tid så är det jättesvårt att komma tillbaka igen. Så då kanske det är bättre att byta ämne en stund.

Suktar fortfarande efter att få börja med Twilight-serien (speciellt när hon har kommit ut med en ny bok nu som dock inte hör till serien) men jag är inne i Stieg Larssons andra bok nu som jag ska läsa ut och även hans tredje så har jag klarat av dem. Sen har jag de två resterande böckerna i Bläckhjärta-serien kvar, plus att jag vill läsa sista Harry Potter-boken. När jag var i bokhandeln igår såg jag alla Katarina von Bredows böcker som jag också är jättesugen på att läsa och kanske köpa, det är visserligen ungdomsböcker men mycket användbara och dom tar upp konstiga och bra ämnen för tonåringar.

Jaja, men det känns bra att jag har bestämt mig för att sluta kolla så mycket på tvn. Ska försöka hålla mig till nyheterna på morgonen (30 min) lite på lunchen (30 min) och ett program på kvällen (1 timme). Får se hur det går men det är betydligt bättre än 5-6 timmar om dagen som det vanligtvis brukar vara, eller om jag är ledig en heldag så kan tvn stå på i bakgrunden i 12 timmar. Det är ju bara sjukt! ^^ Är så himla skönt att bara sitta i tystnaden och läsa och då kanske jag kan plöja igenom mina böcker snabbare än vad jag gör i vanliga fall.

En liten avstickare bara: Alltså ibland undrar jag hur mycket fördomar som människan bär på och hur lite man har innanför hjärnbalken. Jag hänvisar till en sms-konversation jag hade med P för bara några minuter sedan:

P: Är gardell homo?
L: Ja? Han är ju gift med Mark Levengood. Visste du inte det? Hur kommer det sig att du frågar?
P: Fy fan vad äckligt! Såg honom på tv nu... Sån Jävla fjant
L: Du är störd.
P: Hihi

För övrigt så är Gardell en av mina favoritförfattare och jag har tre böcker av honom liggandes här hemma som jag längtar efter att få läsa, förutom de tre i serien om Juha som jag redan har läst några gånger. :)

JONAS GARDELL ÄR EN SJUKT DUKTIG SKRIBENT!

Kommentarer :)
Postat av: Jonna

Vad duktig du är med pluggandet!! Håller helt med om Gardell också, som du vet ;) Ha det bra i helgen du också :)

2009-09-03 @ 16:28:38
URL: http://jjoonnaaa.blogg.se/

Kommentera gärna ;)

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Det viktigaste av allt, Kommentar:


Trackback
RSS 2.0